Favorit kategorier
Ekoï CRAZY DAYS, optil -60% 1 stk. gratis beholder til værktøj ved køb for mere end kr. 1.550,-

Hvordan reparerer man et slangeløst vejcykeldæk?

Når man ejer en cykel, spekulerer man altid på hvordan man reparerer sin cykel. Men som cyklist stiller man altid sig selv en masse spørgsmål. Hvad kan jeg selv gøre? Hvad skal jeg få en cykelmekaniker til at gøre? I dag fortæller vi dig, hvordan du reparerer et slangeløst vejcykeldæk.

Hvad er fordelene ved et slangeløst vejcykeldæk?

Mens tubeless dæk har været meget udbredt inden for mountainbike-cykling i mange år, har der i et stykke tid været en stigning i brugen heraf inden for landevejscykling.
Førdelen ved et tubeless dæk er, at det bruges uden slange. Det sparer derfor vægt i forhold til et traditionelt dæk med slange. Men på den anden side kræver det brug af en vandtæt fælg og en særlig ventil for at garantere dækkets vandtæthed.
På vejene findes der to typer af slangeløse dæk: klassiske slangeløse dæk (som er vandtætte uden en forebyggende væske) og slangeløse ready dæk (som kræver brug af en forebyggende væske for at garantere vandtætheden). Denne forebyggende væske fungerer ud over den vandtætte egenskab også som punkteringsforebyggende.

Den største fordel ved at bruge et slangeløst dæk er, at det reducerer risikoen for punkteringer betydeligt. Der er nemlig ikke længere nogen risiko for at klemme den indre slange, da der ikke er nogen. Desuden er slangeløse dæk også mere modstandsdygtige end et konventionelt dæk. Og den forebyggende væske forsegler øjeblikkeligt de punkteringer, som på et konventionelt dæk ville forårsage en punktering.

Sådan reparerer du en punktering på et slangeløst vejcykeldæk.

Selv om risikoen for en punktering er minimal med et slangeløst dæk, vil den forebyggende væske i tilfælde af et stort snit eller et hul på mere end 5 mm ikke være tilstrækkelig til at lukke lækagen, og du bliver nødt til at reparere dækket som med et konventionelt dæk.
Afhængigt af størrelsen og arten af punkteringen findes der flere løsninger til reparation af en punktering på slangeløse dæk. Men for at kunne gøre dette skal du huske at have nogle værktøjer med dig, herunder en slange eller et særligt slangeløst reparationssæt.

Hvis du under din tur bemærker et tryktab og et tab af forebyggende væske, hvor der er dannet et lille hul, er der tale om en punktering. Selv om forebyggende væske - med det passende navn - skal bruges før turen, er det altid nyttigt at have noget med sig i tilfælde af en lille punktering. Du skal bruge en sprøjte til at sprøjte det ind i dækket. Derefter skal du blot dreje hjulet, så produktet sætter sig på dækkets vægge og forsegler hullet.
For at undgå dette skal du huske at genpåføre den forebyggende væske hver anden til tredje måned i dine dæk.

Den mest traditionelle metode, når væsken til forebyggelse af punktering ikke er nok til at lukke hullet, er simpelthen at sætte en inderslange i dækket. For at gøre dette skal du fjerne det slangeløse dæk fra cykelhjulet (som med et slangeløst dæk ved hjælp af dækhåndtag), fjerne den slangeløse ventil og indsætte en slange i dækket, før du monterer det på hjulet igen og fylder det op igen. Inden slangen sættes ind i dækket, skal du huske at kontrollere, at der ikke er nogen skarpe genstande (f.eks. et stykke glas) i dækket, som straks kan forårsage en ny punktering.

De næste to metoder er blot at reparere dækket. Selv om disse metoder kan være komplicerede at udføre ved vejsiden (i modsætning til teknikken med slangebånd), kan du anvende dem stille og roligt, når du kommer hjem.
Den første reparationsmetode indebærer påføring af speciel gummi- eller neoprenlim på området med hullet for at forsegle det. Dækket skal rengøres grundigt forinden, så det er rent på det sted, hvor limen påføres. Når limen er tør, må du ikke glemme at fylde lidt forebyggende væske i dækket igen.
Den sidste - og mest effektive - metode til korrekt reparation af et slangeløst dæk er at påføre en speciel slangeløs lap, ligesom du ville gøre, når du reparerer en slange. Find hullet inde i dækket, rengør det område, hvor lappen skal påsættes, og slib det derefter ned. Påfør derefter lim, lad det tørre i et minut, og placer plasteret. Vent på, at det tørrer, og sæt derefter dækket på hjulet igen.
Hvis der er tale om et stort hul, skal du anvende en bolt (der findes særlige sæt til slangeløse dæk) eller blot skifte dækket.

Nu, hvor du kan reparere et slangeløst cykeldæk, hvad med at finde ud af andre ting, du selv kan reparere? Ved du hvordan du skifter dit cykelhjul? Hvordan ordner man en punktering på en cykel? Hvordan sætter man et plaster på? Hvordan reparerer man en cykelkæde? Hvordan reparerer man en skivebremse på en mountainbike?

?

 Nyhedsbrev

Mail-formatet er forkert. Venligst tjek dette.
Der er sket en fejl.
Denne email er allerede tilmeldt
Registrering er lykkedes

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, så du ikke går glip af gode Ekoi tilbud

Fortsæt med at handle på EKOI Racing Fortsæt med at handle på EKOI Classic