Favorit kategorier
Ekoï CRAZY DAYS, optil -60% 1 stk. gratis beholder til værktøj ved køb for mere end kr. 1.550,-

Hvordan vælger du din cykeltransmission?

Efter rammen og hjulene er drivlinen et af de vigtigste elementer, når du vælger en racercykel. Derfor bør man tænke sig godt om og ikke tage let på sit valg. Her er en lille guide, så du ikke begår en fejl, når du vælger en, afhængigt af din praksis og dine mål.

Hvad består en cykeltransmission af?

Transmissionen bruges til at omdanne den kraft, der overføres fra dine pedaler til hjulet for at sætte din cykel i bevægelse. På en racercykel består den af flere komponenter. En hurtig gennemgang for at gøre dit valg lettere, hvis du vil skifte gearkassen på din cykel eller købe en ny.

Krumtapaksættet

Det pedalbræt er udstyret med kædehjul. Afhængigt af din praksis er der forskellige typer krankbokse: monokædeblad, dobbelt kædeblad (dobbelt, kompakt eller midkompakt), triplet kædeblad. Hver kædeblad har et bestemt antal tænder, mere eller mindre afhængigt af dens kategori.
I dag er den mest almindelige på nye cykler kompaktkæden (med 50 og 34 tænder generelt), som stadig er ret alsidig.

Kranke og pedaler

Pedalerne er forbindelsen mellem rytterens fod og transmissionen. Krankerne derimod forbinder pedalerne med kranksættet og fås i forskellige længder.

Den forreste derailleur

Den forreste derailleur flytter kæden mellem kædebladene. Den styres fra cyklens venstre håndtag.

Bagskifteren

Den bageste derailleur består af fjedre og ruller. Det giver dig mulighed for at skifte gear og styres fra cyklens højre håndtag.

Kassetten

Den cassette sidder på cyklens baghjul. Den består af tandhjul, som igen består af et antal tænder.

Kæden

Den kæde forbinder alle elementer i drivsystemet.

Kontrolelementerne for transmissionen

Den transmissionsbetjening er håndtag placeret på styret til venstre og højre på cyklen. De kabler, der bruges til at styre dem, er placeret i kapper.

Mekanisk eller elektrisk?

I flere år har nogle mærker tilbudt elektriske drivaggregater, som er meget dyrere end deres mekaniske modstykker.

  • Den elektriske gearkasse giver større komfort og effektivitet: den giver mulighed for hurtigere og mere præcise gearskift. Men i betragtning af de ekstra omkostninger er den fortsat forbeholdt store budgetter... og cyklister, der er på udkig efter ydeevne.
  • Den mekaniske transmission er fortsat et sikkert valg ... og er især meget mere tilgængelig med hensyn til budgettet. Desuden kræver det mindre vedligeholdelse.

Hvor mange gear?

Tidligere havde de mest almindelige kassetter 8, 9 eller 10 gear. På de fleste cykler finder du nu kassetter med 11 hastigheder (Shimano) eller 12 hastigheder (Campagnolo eller Sram) i stedet.

Valget af kassetteafstand er specifikt for hver enkelt cyklist, alt efter hvordan han/hun bruger det ... men afhænger også af din derailleur (for at gå over 30 tænder skal du som regel vælge en derailleur med lang gaffel).
Den mest almindelige gearing er 11-28, men den kan gå op til 34 tænder for nybegyndere eller for dem, der træner i et meget bjergrigt område.

De vigtigste mærker

Når det kommer til drivlinjer, er de tre største mærker, der deler markedet, Shimano (som udstyrer de fleste cykler, der sælges nye), Campagnolo og Sram. Hvert mærke adskiller sig især ved sine teknologiske fremskridt.

Andre mærker som Rotor (hvis specialitet er den ovale kædeblad) eller FSA er også ved at sætte deres præg på markedet.

Inkompatibilitet mellem mærker

Det er ikke uskyldigt, at de fleste drivlinjer sælges komplette eller i sæt med derailleurs og bremsegreb med gear, da det bliver stadig mere kompliceret, hvis ikke umuligt, at blande elementer fra flere mærker, da de vigtigste konkurrenters modeller er så forskellige i årenes løb.

Selv inden for et enkelt mærke vil det være nødvendigt at tænke på at kontrollere kompatibiliteten af hvert enkelt element, da det ikke er givet, at to elementer fra et forskelligt sortiment er kompatible med hinanden.

Hvad er forskellen mellem low end og high end?

Jo højere op i skalaen, jo mere ædle materialer anvendes, hvilket vil føre til lavere vægt (der kan være op til halvandet kilo mellem den lave ende og den meget høje ende), bedre holdbarhed, forbedret komfort og præcision ... men det vil ikke ændre din cykels adfærd i dybden.

En mellemgruppe er ofte et godt kompromis i forhold til kvalitet/prisforholdet, for man skal vide, at budgettet gør den store forskel mellem 500 euro for det billigste og mere end 4000 euro for det dyreste.

I designet af en cykel, og på samme måde som stelvalg eller Valg af hjulsæt, så valget af drivlinje er ikke til at overse. Så det er op til dig at finde et kompromis mellem dit budget og dine forventninger til ydeevnen.

 Nyhedsbrev

Mail-formatet er forkert. Venligst tjek dette.
Der er sket en fejl.
Denne email er allerede tilmeldt
Registrering er lykkedes

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, så du ikke går glip af gode Ekoi tilbud

Fortsæt med at handle på EKOI Racing Fortsæt med at handle på EKOI Classic